Pneumatyka, sprężarki, osuszacze, zbiorniki, instalacje pneumatyczne, stacje przygotowania powietrza, manometry, przewody pneumatyczne, zawory pneumatyczne, siłowniki pneumatyczne, armatura pneumatyczna.
Artykuły
Charakterysyka medium roboczego
Charakterysyka medium roboczego
W 1 m3 powietrza atmosferycznego znajduje się średnio:
- 140 mln cząstek zanieczyszczeń - co odpowiada średnio od 0,005 do 0,020 [g/m3], a w rejonach szczególnie zapylonych do 0,1 [g/m3],
- 10 [mg] oleju,
- ok. 11 [g] pary wodnej.
Z tego względu aby w pełni nadawało się do stosowania w napędach i sterowaniach pneumatycznych wymaga ono tzw. przygotowania sprężonego powietrza które polega na:
- usunięciu zanieczyszczeń stałych i ciekłych,
- redukcji ciśnienia do wymaganej wartości,
- wprowadzeniu czynnika smarnego w przypadku urządzeń, które tego wymagają.
Właściwości oczyszczonego i przygotowanego sprężonego powietrza:
- brak wody w postaci kropel, woda w postaci pary jest dopuszczalna, gdy punkt rosy występuje przy temperaturze niższej o 5 – 10[°C] od najniższej temperatury pracy układu,
- występowanie zanieczyszczeń mechanicznych o wielkości cząstek powyżej 10[μm],
- niewystępowanie olejów w postaci kropel.
Zalety i wady sprężonego powietrza jako czynnika roboczego
Pneumatyka jako dziedzina techniki znalazła tak szerokie zastosowanie przede wszystkim ze względu na rodzaj używanego medium roboczego. Posiada ono szereg zalet:
- powszechna i niemal nieograniczona dostępność do odnawialnego medium roboczego
- mała lepkość gwarantująca niskie opory przepływu, co umożliwia projektowanie układów napędowych o dużych prędkościach liniowych (do 30m/s),
- własności tłumiące drgania,
- możliwość bezstopniowej regulacji parametrów pracy napędów pneumatycznych:
- prędkości liniowych i obrotowych poruszania się napędów pneumatycznych (przez regulację natężenia przepływu medium roboczego),
- sił i momentów użytecznych siłowników(przez regulację ciśnienia medium roboczego) - mała wrażliwość i odporność na zmienne obciążenia (przeciążony napęd ulega zatrzymaniu)
- wysoka trwałość i prostota obsługi elementów wykorzystujących sprężone powietrze w szerokim zakresie temperatur pracy przy relatywnie niskich kosztach eksploatacji
- brak konieczności stosowania przewodów odprowadzających czynnik roboczy,
- odporność na wpływy zewnętrznych pól elektromagnetycznych,
- możliwość projektowania skomplikowanych układów automatyki w oparciu o typoweelementy
- powietrze jest bezpiecznym i czystym oraz ekologicznym w eksploatacji (nie grozi porażeniem i nie zanieczyszcza otoczenia w razie uszkodzenia instalacji),
- sprężone powietrze jest łatwe do transportu przewodowego na dość znaczne odległości oraz magazynowania.
Ze względu na własności fizyczne sprężone powietrze posiada następujące cechy niekorzystne:
- konieczność oczyszczania powietrza z zanieczyszczeń stałych i ciekłych,
- wytrącanie się z powietrza wody przy zmianie jego ciśnienia i temperatury,
- ściśliwość medium roboczego (ok. 2000 razy większa niż oleju hydraulicznego)
- problemy z pozycjoniowaniem i jednoczesnym ruchem elementów napędowych
- ograniczony uzyskiwanymi ciśnieniami roboczymi (do 10 bar) zakres użytecznych sił i momentów
- ograniczona długość przemieszczeń liniowych (skoków roboczych) ze względu na możliwości techniczne wykonania siłowników
- wysokie koszty wytworzenia sprężonego powietrza i możliwość powstania nieszczelności w obwodach przesyłających medium robocze.
DZIAŁ PROJEKTOWY
Podstawy pneumatyki
Rzetelna firma
Ogólne warunki handlowe
O FIRMIE
Pomagier-Trzebuchowscy
sp. z o.o.
ul. Marii Skłodowskiej-Curie 97
87-100 Toruń
NIP 556-22-23-819
Regon 092307860
KRS 0000903675
BDO 000112099
Sąd Rejonowy w Toruniu
VII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
Kapitał zakładowy: 815.200,00 zł
Konto Santander Bank Polska SA
79 10901069 0000 0000 0704 8941
Konto Bank ING Bank Śląski
64 10501139 1000 0023 4975 0618